Pohjoismainen organisointi
Nordic organisaatio toimi maakohtaisesti asiakkaiden kanssa, mutta sitä ohjattiin keskitetysti. Asiakkaiden siirtyessä Pohjoismaiseen päätöksentekoon ja logistiikkaan, päätettiin siirtyä vastaavaan malliin.
Sain tehtäväkseni toteuttaa markkinoinnin Nordic organisaatio. Lähtötilanteessa kaikissa maissa oli oma tiiminsä. Muutin organisaatiorakenteen tukemaan kuluttajamarkkinointia, jakelukanavia ja tuotehallintaa. Valitsin toiminnoille vetäjät ja rakensin heidän kanssaan loput organisaatiosta avainhenkilöistä aloittaen. Kokonaisuudessa ei ollut maakohtaisia toimenkuvia – kaikilla oli ainakin osittain kansainvälinen vastuu.
Rakensimme myynti- ja kanavajohdon kanssa asiakasuunnittelumallin ja sitä tukevat markkinointi- ja promootiotoimenpiteet. Kilpailutimme tärkeimmät toimittajat skaalaetujen ja joustavuuden saavuttamiseksi.
Pääsimme mukaan isojen pohjoismaisten asiakkaiden kampanjoihin, koska pystyimme ensimmäisen kerran täyttämään kumppanuuskriteerit. Myynti ja markkinaosuudet kasvoivat merkittävästi.
Organisaatio toimi maakohtaisesti asiakkaiden kanssa, mutta sitä ohjattiin keskitetysti. Asiakkaiden siirtyessä Pohjoismaiseen päätöksentekoon ja logistiikkaan, päätettiin siirtyä vastaavaan malliin.
Sain tehtäväkseni toteuttaa markkinoinnin Nordic organisaatio. Lähtötilanteessa kaikissa maissa oli oma tiiminsä. Muutin organisaatiorakenteen tukemaan kuluttajamarkkinointia, jakelukanavia ja tuotehallintaa. Valitsin toiminnoille vetäjät ja rakensin heidän kanssaan loput organisaatiosta avainhenkilöistä aloittaen. Kokonaisuudessa ei ollut maakohtaisia toimenkuvia – kaikilla oli ainakin osittain kansainvälinen vastuu.
Rakensimme myynti- ja kanavajohdon kanssa asiakasuunnittelumallin ja sitä tukevat markkinointi- ja promootiotoimenpiteet. Kilpailutimme tärkeimmät toimittajat skaalaetujen ja joustavuuden saavuttamiseksi.
Pääsimme mukaan isojen pohjoismaisten asiakkaiden kampanjoihin, koska pystyimme ensimmäisen kerran täyttämään kumppanuuskriteerit. Myynti ja markkinaosuudet kasvoivat merkittävästi.
Organisaatio toimi maakohtaisesti asiakkaiden kanssa, mutta sitä ohjattiin keskitetysti. Asiakkaiden siirtyessä Pohjoismaiseen päätöksentekoon ja logistiikkaan, päätettiin siirtyä vastaavaan malliin.
Sain tehtäväkseni toteuttaa markkinoinnin Nordic organisaatio. Lähtötilanteessa kaikissa maissa oli oma tiiminsä. Muutin organisaatiorakenteen tukemaan kuluttajamarkkinointia, jakelukanavia ja tuotehallintaa. Valitsin toiminnoille vetäjät ja rakensin heidän kanssaan loput organisaatiosta avainhenkilöistä aloittaen. Kokonaisuudessa ei ollut maakohtaisia toimenkuvia – kaikilla oli ainakin osittain kansainvälinen vastuu.
Rakensimme myynti- ja kanavajohdon kanssa asiakasuunnittelumallin ja sitä tukevat markkinointi- ja promootiotoimenpiteet. Kilpailutimme tärkeimmät toimittajat skaalaetujen ja joustavuuden saavuttamiseksi.
Pääsimme mukaan isojen pohjoismaisten asiakkaiden kampanjoihin, koska pystyimme ensimmäisen kerran täyttämään kumppanuuskriteerit. Myynti ja markkinaosuudet kasvoivat merkittävästi.